Nestůjte mimo systém

Začnu pár otázkami, abych Vás zaujal, vypadají jako tři, ale jsou to jen dvě různě položené otázky.

  • Myslíte si, že znáte pravidla iRacing a využíváte je ve svůj prospěch?
    • Odpověděli jste rozhodně ano, protože znáte celý sporting code?
    • Odpověděli jste ano, protože ho umíte (oproti ostatním) lépe využít ve svůj prospěch?

Tím chci naznačit, že k úspěchu nestačí jen teoretická znalost sportovních pravidel, musíte je umět prakticky použít ve svůj prospěch v kombinaci s výkonem na trati.

Systém hodnocení jezdce

Předně je třeba odlišit

  • soukromé šampionáty,
  • soukromé závody,
  • speciální oficiální šampionáty s nominovanými jezdci podle speciálních podmínek
  • speciální závody (většinou endurance)

od standardních 12 týdenních šampionátů (případně celoročních), kterých se systém týká. Bodově uvedené tedy neřešíme, protože se na ně nevztahuje systém hodnocení výkonnosti jezdců ve všech ohledech.

O jaký systém jde?

Jde o systém, který má zajistit, aby se jezdci zařazovali do závodů (při splitu) podle jejich výkonnosti. Primárně se tedy rozdělení jezdců neřídí ani divizí, ani rychlostí na trati, ale výsledky v samotných závodech.

  1. lepší umístění v cíli závodu => vyšší iRating
  2. vyšší iRating => zařazení do splitu s větší silou startovního pole
  3. větší síla startovního pole => více bodů do šampionátu (v porovnání se stejným umístěním v nižším splitu)
  4. závodní incidenty => nižší Safety Rating
  5. nižší Safety Rating => snížení licenční třídy
  6. snížení licenční třídy => ztráta způsobilosti účastnit se závodů série
    1. okamžitá ztráta způsobilosti účastnit se závodů série při poklesu Safety Rating pod 1.00
    2. ztráta způsobilosti účastnit se závodů série při poklesu Safety Rating, na hodnotu nižší než je požadována, na konci sezóny

pozn: Technické detaily popisuje sporting code

Prakticky nejde o nic jiného než implementaci matchmaking systému, který je založen na několika faktorech.

  • iRating je číselná hodnota, která se po každém závodě upravuje podle umístění jezdce v cíli.
  • Safety Rating je číselná hodnota (0.00-4.99), která se po každém závodě upravuje podle vztahu získaných incidentů k počtu projetých zatáček v závodě.
  • Licence je údaj [R, D, C, B, A], který je tvořen na základě překračování celočíselné hodnoty Safety Rating a to buď okamžitě, nebo na konci sezóny (čtvrtletně).

Zatímco licence je limitujícím faktorem pro účast v závodě (spíše vztaženým k počtu incidentů), iRating je čistě hodnocením výkonu.

  • Nedostatečná licence Vám neumožní účastnit se závodu
  • iRating Vás zařadí do závodu se silnějším startovním polem, pokud se na jeden termín závodu registruje více jak maximální možný počet vozů pro danou trať a licenci

Princip

Nenechte se ale zmást elegantností aplikovaného řešení. iRating a Safety Rating není nástrojem spravedlnosti, ale nástrojem statistiky, která vyhodnocuje incidenty bez zkoumání příčiny. Pokud tedy jeden jezdec, v průběhu závodu, dosáhne maxima 13-22 incident bodů (maximální limity jsou různé pro třídu, délku závodu), bude automaticky diskvalifikován bez přihlédnutí k příčině incidentů.

HLOUPÝ PŘÍKLAD: "za incident může on, protože mně naboural zezadu", se může obrátit proti Vám, když dáte jezdce s iRating 1500 do TOP SPLITu s jezdci o iRating 7500+. Tvrzení jezdce s iRating 7500+ se totiž rázem obrátí: "za incident může on, protože brzdil příliš brzy".

Z uvedeného příkladu plyne, že nelze jakkoliv systémově a jednoduše určit viníka incidentu. Pokud do věci nezapojíte zkoumáni telemetrie, aby se vyloučily vlivy

  • rozdílného nastavení vozu
  • rozdílného opotřebení pneumatik
  • rozdílné techniky jízdy (zkoumání předcházejících kol)
  • rozdílné strategie (například lift and coast)

a i tak nebudete mít šanci jednoznačně určit viníka, pokud někdo neudělá evidentní jezdeckou chybu bez ohledu na chování druhého vozu, nebo se někdo z účastníků nepřizná.

Závěr

S přihlédnutím k výše uvedenému, průměrnému počtu 26000 odjetých kol za každou hodinu*, a perspektivy provozovatele oficiálních šampionátů v iRacing neexistuje jiná síla než statistika, aby vyhodnocovala chování jezdce v závodě ... pokud nejde k jednoznačně úmyslnému bourání, které je řešeno přes podání protestu.

Neočekávané chování statistického systému lze pak ladit

  • úpravou přidělených bodů za různé typy incidentů pro trať a sérii
    • 3.5.1.1 Tabulka hodnot incidentů sportovních pravidel
    • 3.5.1.2 Tabulka hodnot incidentů pro Dirt sportovních pravidel
  • úpravou maximálního počtu incident bodů pro trať a sérii
  • úpravou maximálního počtu vozů pro danou trať a sérii
    • s přihlédnutím k názoru zákazníků, které bylo nejednou v rozporu s úmyslem provozovatele iRacing

Je tedy na jezdci samotném, zdali bude riskovat účast v jediném naplánovaném závodě závodního týdne a nebo zvolí konzervativní metodu s možnou účastí ve dvou závodech, v případě nějakého katastrofálního výsledku v tom prvním z nich.

Poznámky

  • iRacing nesimuluje náhodné selhání techniky, přesto k němu ale dochází. Vyslětlení hodné ministra propagandy je, že náhodné selhání přináší prostředky užívané k simulaci (HW, SW, Internet připojení), čímž odpadá potřeba takovu věc simulovat přímo na trati.
  • *) 2531474645 odjetých kol ke 29.11.2019/(11 let *365*24)=26271 odjetých kol za 1 hodinu