Zastávka v boxech

O zastávkách v boxech je třeba vědět hned několik informací, aby se jejich provádění stalo efektivním. Mezi tyto informace spadá metoda provedení nájezdu a výjezdů, možnosti nastavení parametrů a možnosti taktického ovlivnění průběhu závodu. K zastávkám lze pak přičlenit odtažení do boxů a výměnu jezdců, to ale probereme jen bodově.

Nastavení parametrů zastávky

v boxech lze řešit hned několika způsoby.

  • Ručním nastavením přes "Black box" (myší přes panely grafického rozhraní)

    • Palivo [F3]

    • Pneumatiky [F4]

    • Pit-Stop [F7]

  • přímo mapovanými povely na tlačítka volantu nebo button boxu

    • včetně kombinace nastavení makry skrz "Auto text chat"

  • prostřednictvím integrované funkce inženýra

    • fyzicky druhou osobou přiřazenou do teamu s právem "crew chief"

  • softwarovým vybavením třetích stran, které reaguje

    • na telemetrické údaje (automat na tankování paliva)

    • příkazy z dotykových panelů

    • hlasové povely

Z uvedeného plyne, že je poměrně dost možností jak parametry zastávky řešit. Předně je ale třeba rozhodnout, zda použijete automatické nastavení rychlé opravy (Fast Repair) a automatické nastavení servisních úkonů.

Za rozumné považuji upravit konfiguraci tak, aby neprováděla Fast Repair, protože lze rychlou opravu spotřebovat i na odřený lak, který nemá dramatický dopad na výkon vozu, jako poškozená geometrie, zavěšení nebo pohonná jednotka. U parametru pro automatické nastavení servisních úkonů pak záleží, zdali používáte řešení nastavení zastávek v boxech softwarem třetích stran. Vhodnou kombinací nastavení je užít autoResetPitBox=1 s nastaveným makrem na zrušení provádění servisních úkonů: "#clear$". Praktické je to v tom, že už nikdy nezapomenete nastavit servisní údržbu v boxech a zároveň jí můžete jedním tlačítkem zrušit, pokud se výjimečně rozhodněte údržbu vynechat na úkor provedení oprav na voze a nebo z důvodu potřeby odpykání penalizace.

"%USERPROFILE%\Documents\iRacing\app.ini"

[Pit Service]

  • autoResetFastRepair=0 ; Automaticky po opuštění boxové uličky se nastaví požadavek na provedení rychlé opravy

  • autoResetPitBox=1 ; Automaticky po opuštění boxové uličky se nastaví požadavek na provedení servisních úkonů

Po nastavení parametrů v sekci [Pit Service] souboru App.ini se pak přeneseme na již načatá makra, která nemusí sloužit jen k manuálnímu nastavení a zrušení servisní údržby, ale i k nastavení výměny konkrétní pneumatik, jejich relativních a absolutních tlaků, a nastavení tankování. K tomu lze makra, s přihlédnutím k pořadí v zápisu, různě kombinovat. Symbolem $, reprezentujícím klávesu <enter>, se pak příkaz "Auto text chat" ukončuje. Makra lze také ručně psát do chatu, kdy už není třeba vkládat $ na konec příkazů.

Makra (příkazy začínající #)

  • #help ? (seznam dostupných příkazů)

  • #help <příkaz> (vysvětlepříkazu)

  • #lf [[+|-]<množství>[p[si]|k[pa]]]$ - vyměň levou přední pneumatiku [s možností nastavení tlaku v PSI nebo kPa]

    • #lf +0.5p$ - vyměň levou přední pneumatiku a přidej tlak +1PSI

    • #lf 50p$ - vyměň levou přední pneumatiku a nastav tlak 50PSI

  • #rf [[+|-]<množství>[p[si]|k[pa]]]$ - vyměň pravou přední pneumatiku [s možností nastavení tlaku v PSI nebo kPa]

  • #lr [[+|-]<množství>[p[si]|k[pa]]]$ - vyměň levou zadní pneumatiku [s možností nastavení tlaku v PSI nebo kPa]

  • #rr [[+|-]<množství>[p[si]|k[pa]]]$ - vyměň pravou zadní pneumatiku [s možností nastavení tlaku v PSI nebo kPa]

    • #!rr - invertuje nastavení výměny pravé zadní pneumatiky

  • #l$ - vyměň pneumatiky na levé straně

  • #r$ - vyměň pneumatiky na pravé straně

  • #fuel [[+|-]<množství>[l|g|k]]$ - natankuj palivo, s možností specifikovat množství po krocích nebo absolutně

    • #fuel +1g$ - ke stávajícímu množství plánovaného tankování přidej 1 galon

    • #fuel 8g$ - nastav tankování 8 galonů (hodnota, která se doplňuje, nikoliv množství paliva v nádrži)

    • #-fuel$ - zruší tankování paliva

  • #ws$ - nastaví čištění předního skla

    • #!ws$ - invertuje nastavení čištění předního skla

  • #fr$ - nastaví rychlou opravu (fast repair)

    • #-fr$ - zruší rychlou opravu (fast repair)

    • #cleartires$ - zruší výměnu pneumatik

  • #clear$ - zruší provedení servisních úkonů, vyjma provádění oprav

    • #-clear$ - nastaví provedení servisních úkonů

Kombinace (na pořadí záleží)

  • #clear fuel 1g$ - nastaví provedení servisních úkonů a tankování právě 1 galonu paliva

Nájezd a výjezd z boxové uličky,

stejně jako pohyb v boxové uličce, podléhá pravidlům, za jejichž porušení lze obdržet penalizaci. Nejde o nic překvapivého, pokud nenastane případ, kdy můžete využít udělení konkrétního typu penalizace ve svůj prospěch. Speciální případ si ale popíšeme až po výčtu penalizací, které se musí rozlišovat podle toho, zda došlo k porušení pravidel v době vyvěšené zelené nebo žluté vlajky (nájezdem a výjezdem se myslí místo, vjezdem a opuštěním činnost).

Nájezd na Pit road (mezi oranžovým a žlutým kuželem)

  • Vjezd na Pit road za oranžovým kuželem (nebo oranžovým čtvercem horizontálního značení bez umístěného kuželu) = penalizace

  • Opuštění nájezdu na Pit road před žlutým kuželem = bez penalizace

Vjezd na Pit road při vyvěšené žluté vlajce

  • s vozem mimo pořadí = penalizace Stop and Go, plus čas reprezentující získanou výhodu
    (týká se jak soupeřů, tak Pace car)

  • s vozem, který využil pravidla Wave around (Wave by) = penalizace Stop and Go

  • do ještě neotevřené Pit road = penalizace umístěním na konec startovního pole

  • do již uzavřené Pit road (kolo před restartem závodu) = penalizace Stop and Go

Pit road pod zelenou vlajkou (mezi žlutým a zeleným kuželem)

  • Výjezd z Pit road před zeleným kuželem = penalizace

  • Vjezd a výjezd z Pit road mezi žlutým a zeleným kuželem (bez provádění servisního zásahu) = bez penalizace
    (v závodě se obvykle nestane bez porušení rychlostního omezení, které už penalizováno je)

  • Výjezd a vjezd na Pit road mezi žlutým a zeleným kuželem = bez penalizace

  • Překročení rychlosti na Pit Road = penalizace Stop and Go

Pit road pod vyvěšenou žlutou vlajkou (mezi žlutým a zeleným kuželem)

  • Překročení rychlosti na Pit Road = penalizace umístěním na konec startovního pole

  • Velké překročení rychlosti na Pit Road = penalizace Stop and Go

Výjezd z Pit road (mezi zeleným a modrým kuželem)

  • Opuštění výjezdu z Pit road před modrým kuželem (jen případy po opouštění Pit road) = penalizace Stop and Go, 30s

Výjezd z Pit road pod vyvěšenou žlutou vlajkou (mezi zeleným a modrým kuželem)

  • Opuštění výjezdu z Pit road před modrým kuželem (jen případy po opouštění Pit road) = penalizace umístěním na konec startovního pole

Speciální případ, jak využít zvýhodnění udělením další penalizace

Předem upozorňuji, že nejde o nějakou hypotetickou variantu, ale praktické využití kombinace dvou penalizací, kterými lze získat výhodnější umístění při restartu závodu.

Vstupní podmínky:

  • Předpokladem je, že je vyvěšená žlutá vlajka a máte udělenou penalizaci Stop and Go, kterou je třeba odbavit do 3 kol pod vyvěšenou zelenou vlajkou, jinak dojde k diskvalifikaci ze závodu.

  • Zároveň jste na okruhu nebo oválu, kde se při restartu závodu vyvěšuje zelená vlajka ještě před tím, než celé startovní pole projede okolo nájezdu na Pit lane!

Tím je vše jasné. Abyste nemuseli najíždět do boxů z plné rychlosti po odkroužení jednoho kola, tak je výhodnější restartovat z posledního místa, aby bylo možné najet do boxů bezprostředně po restartu závodu. Restart z posledního místa Vám také zajistí, že nebudete mít problém s přesunem z horní řady směrem k nájezdu na Pit lane.

Dostat se na poslední místo při restartu jde hned několika způsoby:

  • Budete čekat na výjezdu z Pit lane tak dlouho, až jej opustí všechny ostatní vozy.
    To Vám ale nezaručí, že Vás někdo nepřebije obdrženou penalizací startu z posledního místa. Zároveň budete bez penalizace startu z posledního místa restartovat v pořadí před jezdci, které jsou o kolo pozadu.

  • Budete čekat na výjezdu z Pit lane tak dlouho (přímo na výjezdu před zelenými kužely, ne v boxovém stání), až se přiblíží Pace car s celým startovním polem natolik, aby se zobrazila zpráva o uzavírání výjezdů z Pit lane. V tu chvíli se připravíte na výjezd z Pit lane a jen co se zobrazí informace o uzavření výjezdů z Pit lane a rozsvítí se červené světlo, tak ji opustíte tak, by Vás v žádném případě nepředjel Pace car.

Výhody takového řešení:

  • žlutá dělá žlutou = pokud stihnete najet na Pit lane ještě před tím, než padne znovu žlutá v prvním kole po restartu (ještě než dostanete kolo), tak se Vám postih průjezdem Pit lane a nebo Stop and Go již odbaví.

  • Nájezdem na Pit lane již při restartu se zbavíte rizika nehody s jiným vozem, které restarty vždy obnáší.

Kolizní model na Pit road

zůstává aktivní do zastavení na boxovém stání.

Odtažení do boxů (Tow)

Zbytečně nevyužívejte odtažení do boxů, pokud Vám nezhasne motor u vozu bez startéru a nebo nebudete mít zničený vůz s možností uplatnit Fast repair.

Jednak je odtahování pomalejší a za druhé nebudete mít příležitost ovlivnit parametry zastávky v boxech. Pokud nebudete mít nastaveny parametry zastávky v boxech, včetně provedení Fast Repair předtím, než použijete odtah, tak se vůz po odtažení začne opravovat normálním tempem a už nepůjde Fast Repair aktivovat.

Strategické a taktické možnosti zastávek v boxech

Nemá význam vysvětlovat vše, tak uvedu jen extrémní a nebo speciální případy, kterým je třeba se věnovat.

  • GT = tankování zabere čas, výměna pneumatik ale může prodloužit zastávku více, než další kroužení bez jejich výměny. Přes den se ve vytrvalostních závodech jezdí na jedné sadě pneumatik dva stinty, v noci i tři.

  • K zastávce s výměnou jezdců se připočítává další čas, který podle reálu zajišťuje, aby jezdci neodjížděli bez zapnutých bezpečnostních pásů. Za každou neprovedenou výměnu jezdců lze ušetřit několik sekund.

  • Přilnavost pneumatik, v rozmezí opotřebení od 100% do 60%, převážně závisí na momentálním přehřátí a nebo probrzdění. Pod 60% opotřebení postupně převládá vliv úbytku hmoty.

  • Na krátkých oválech se nemusí vyplatit najíždět do boxů, ze zadních pozic, hned při jejich otevření (při vyvěšené žluté vlajce). Roztažené pole po celém oválu může znamenat, že Vás při zastávce předjede vedoucí, který již absolvoval zastávku, a Vy od něj dostanete kolo. Pokud zastávku odložíte o kolo, nebude mezi vámi a vedoucím jen pár vozů, ale všichni, co absolvovali zastávku při první příležitosti (při vjezdu na pit lane budete o kolo napřed), což vám dá více času na provedení servisních úkonů.

  • Na Superspeedway lze tvrdit, kde se závodí s restriktory a vetšinou v jednom balíku, že je undercut tou lepší taktickou variantou. Rozhodující je především to, jaká situace nastane v případě vyjetí z boxů.

    • undercut - při opuštění boxů budete vytvářet draft s pomalejšími jednotlivci, které se lépe sjedou, než naberou rychlost ve draftu

      • pokud se Vám draft nepovede vytvořit s prvním skupinou, tak lze předpokládat, že bude mít ještě příležitost na vytvoření draftu s overcut skupinou

    • overcut - při opuštění boxů budete vytvářet draft s vlastní skupinou, za zatímco se okolo Vás prožene undercut skupina, která může mít již nezachytitelnou rychlost draftu.

      • Druhá skupina se při vytváření draftu obvykle více roztrhá, protože je její přední část mnohem více urychlována první rozjetou skupinou.

Kalkulátory paliva

Pokud se účastníte závodů se spotřebou větší jak obsah jedné nádrže, tak lze jen doporučit využití kalkulátorů paliva. Kalkulátory nepočítají, kolik kol ujedete se stávajícím palivem v nádrži, ale kolik paliva je třeba dotankovat, abyste dojeli do cíle, čímž se značně liší od rozhraní iRacing. Kalkulátory buď umí počítat na základě telemetrie, při manuálním nastavení tankování, nebo provádí jak výpočet, tak i automatické nastavení parametrů zastávky v boxech.

Joel Real Timing (JRT) - umožňuje počítat a automaticky nastavit tankování paliva podle

  • spotřeby v posledním kole

  • spotřeby v posledních 5 kolech

  • maximální spotřeby od začátku závodu (session)

  • podle spotřeby na kolo, kterou definujete sami

Problém kalkulátorů, a nejen JRT je, že se za některých okolností nedá určit počet kol v závodu. Závody se například prodlužují, aby se dojelo pod zelenou vlajkou, nebo se v multiclass určuje konec závodu podle vozu jedoucí v jiné třídě. K tomu lze přidat i vliv různého poškození aerodynamiky vozu, se kterým můžeme některé kalkulátory vyhodit z okna. Rozhodně je lepší použít kalkulátor a nebo vlastní tabulku spotřeby, než počítat tankování paliva při závodě.

Výměna řidičů v týmových závodech

Týmové závody

Fair share, výměna jezdců a implementované funkce "člověčího" Crew chiefa a Spottera.

Kalkulace Fair share


zdroje:

https://members.iracing.com/jforum/posts/list/3203225.page

https://www.youtube.com/playlist?list=PL7D7DD0D7A5EB18CD