Oválové závodění je základním stavebním kamenem iRacing a pravděpodobně nenajdete lépe zpracovaný simulátor, který by se věnoval oválům ve větší míře a s precizností jako to dělá "iRacing.com Motorsport Simulations". Tato skutečnost nakonec není nikterak překvapivá, když si uvědomíte, že je spoluvlastníkem "iRacing.com Motorsport Simulations" osoba, která spoluvlastní reálný NASCAR team Roush Fenway Racing
iRacing aktuálně pořádá 21 Oval a 15 Dirt Oval šampionátů ve třídách Rookie, D, C,B, A a PRO, z nichž poslední jmenované se účastní oficiálně schválení jezdci vybraní na základě výsledků v kvalifikačních sérii, jenž soutěží o prize money.
Pokud se tedy rozhodnete pro Oval kariéru v iRacing, tak budete potřebovat znát několik důležitých informací, které se zpočátku nemusí zdát významné, dokud se je sami nenaučíte prakticky používat ve svůj prospěch. Z pohledu jezdce oválového šampionátu se tedy vyhnu popisování rozdílů mezi Road a Ovál závoděním (to si vyhledejte jinde) a přejdu k věci.
Testování
trénujte nestandardní situace, které mohou nastat při závodě
otočení se na fleku
zejména na krátkých tratích se budete potřebovat bezpečně udržet konce jezdeckého pole ještě před tím, než Vás znovu předjede safety car
rozjezd z místa v klopené části tratě, jedno jakým směrem bude vůz natočen, a chování vozu v nestandardních situacích
zvládání smyku
Time Trial (časovka)
na krátkých tratí použijte Time Trial ke zlepšení Safety Rating
Safety Rating je založen na poměru počtu průjezdu zatáček a incidentů
Time Trial se nejvíce vyplatí na krátkých tratích, kde ujedete za menší čas více zatáček a můžete tak získat rezervu v Safety Rating pro nadcházející závody na super speedway
Tréning (practice)
před prvním závodem se snažte vyjet alespoň jednu nádrž
v iRacing se neopotřebovávají jen pneumatiky, ale mění se vlastnosti dynamické tratě
vyzkoušejte nájezd do boxů a zastavení s opotřebovanými pneumatikami
vyzkoušejte výjezd z boxů s opotřebovanými pneumatikami
nezkoušejte jen ideální stopu
zúčastněte se online practice
practice session přímo před závodem je pro mnohé spíše přípravou na kvalifikaci, než přípravou na závod
naučte se zajet trať s omezeným výhledem přímo před sebe
volte takové practice, které plynule nenavazují na vlastní závodní session (budete mít místa dost pro sebe, nebo testování draftu bez potřeby zakládat hostovanou session)
snažte se jezdit nalepeni na nárazník vozu před sebou, ale zbytečně za ním nekličkujte
nikdy nevolte stopu přímo podle vozu před vámi
neskončíte ve zdi, pokud v ní skončí vůz před Vámi
nesrazíte se s vozem, který je přímo vedle Vás, zatímco sledovanému při změně stopy nikdo nebrání
spoluprací s ostatními se učte jezdit na rychlostech vyšších než umožňuje závěs jen jednoho vozu (na některých oválech je závodní rychlost i o 20mph vyšší, vždy ale záleží na oválu a šikovnosti jezdců)
třetí a další vůz ve draftu by měl volit spíše stopu podle P1, než P2, aby nekličkoval jen v důsledku zavlnění vozu P2
naučte se dát neverbálně najevo, že je Vaším záměrem spolupracovat ve draftu, aby se vůz před Vámi zbytečně nezdržoval defenzivní stopou, což by zpomalilo i Vás
Kvalifikace
netaktizujte a snažte se kvalifikovat co nejlépe, získáte tak lepší stání na pitlane
blíže výjezdu z pitlane budete moci v závodě lépe kontrolovat výjezd těsně před Pace car, pokud budete
Na Bristol se snažte kvalifikovat do 19 místa, ať nemáte stání na protější straně cílové rovinky
Pitlane
pokud to jde, zastavte tak, aby byl v zrcátku vidět Pacecar přivádějící startovní pole
při nepovinných opravách budete moci lépe kontrolovat výjezd z pitlane těsně před Pace car
Při nájezdu na pitlane si hlídejte Pace car vozy zůstávající na trati, ať je nepředjedete
i když je oddělený nájezd na pitlane zídkou, vždy se jedná zákaz předjetí do místa vyznačeného kuželem (nebo namalovaným čtvercem na trati).
vůz zůstávající na trati může nepatrně zpomalit, nebo vnikne rozdíl v rychlostech tím, že je nájezd na pitlane hluboko uvnitř zatáčky
penalta stop and go pod zelenou vlajkou plus počet vteřin, o které jste předjeli vůz
poškozená přední část může mít negativní vliv na chlazení motoru, logicky by se mohlo zdát, že se po opravě může páska na chladiči přidat (platí pro pásku na GEN6 voze)
zlepšení aero bude mít dopad na vyšší maximální rychlost a s tím související vyšší otáčky motoru, které budou vyžadovat větší chlazení
před nájezdem na pitlane se snažte vychladit olej i vodu
krátká zastávka s nastartovaným motorem, s případným prodloužením o opravy, by mohla vést k přehřátí a poškození motoru z důvodu zastavení proudění vzruchu přes chladič
Smyk
Po smyku se snažte vychladit pneumatiky tím, že pojedete alespoň 2 následující kola velmi opatrně
v iRacing je vždy větší problém přehřátí pneumatik, než opotřebení
Pokud měly pneumatiky již nějaké opotřebení a máte dostatek náhradních sad, tak je při první vhodné příležitosti vyměňte
smyk může způsobit větší rozdíl v opotřebení pneumatik a tím i větší nestabilitu vozu (5% dolů z pneu může být tolik, že nebude možné konkurovat jinak, než na supa)
snažte se zabránit poškození přední části vozu
poškození má vliv na aero a chlazení
pokud v nájezdu do zatáčky zpomalíte více než obvykle, počítejte s problémem při akceleraci na výjezdu, kdy nebude možné, bez většího zatížení pneumatik, zrychlit na obvyklou rychlost
většinou jde o problém pomalých oválů s přebytkem výkonu a pak T4 na D oválu
Při smyku je bezpodmínečně nutné zabránit získání gripu s natočenými koly ven ze směru zatáčky
jakmile začne vůz rotovat po směru hodinových ručiček, nesmíte mít zatočená kola doprava, jinak Vás přední pneumatiky (při získání přilnavosti) katapultují na vnější zeď
Start
na některých oválech, speciálně s výjezdem na trať zahajovaným v pitlane, lze před přejetím žluté čáry, na konci pitlane, vybočit a přepustit tak ostatním v kvalifikaci získanou pozici
výhodnější varianta než start z pitlane, pokud pro to máte oprávněný důvod (startem přímo z pitlane můžete ztratit dalších 20s, podle okruhu)
pokud se při výjezdu do zaváděcího kola nerozjíždí vůz přímo před Vámi, zatímco se druhá řada už dávno rozjíždí, stůjte !
popojedete-li byť o metr a zastavíte, hrozí riziko, že se vozy za Vámi rozjedou také, ale už nestihnout zabrzdit, protože stojící vůz před vámi nevidí a Vaše zastavení je překvapí
Pneumatiky a jejich omezený počet
pokud nepoužíváte oficiálního spottera, tak si vždy ověřte, zda je pro závod omezen počet pneumatik
Omezení počtu pneumatik mění zásadním způsobem jejich využívání v závodě. Poslední sadu si naplánujte tak, aby byly pneumatiky funkční i v případě prodlužování závodu.
Pneumatiky obvykle přestávají fungovat při poklesu udávaného opotřebení na 60%, při poklesu na 40% jsou prakticky mrtvé.
Penalizace
Pokud obdržíte penalizaci s nájezdem do boxů pod zelenou vlajkou a probíhá žlutá fáze
jste ve středu pole nebo v horní stopě, která brání nájezdu do boxů přímo při restartu
tak může být výhodné nechat si udělit další penalizaci průjezdem pitlane s překročením rychlosti, která vás posune na konec startovního pole a budete si tak moci kontrolovat rychlost, aniž by došlo k udělení další penalizace za zpomalení při restartu nebo jiné události (to platí jen pro tratě, kde je možné najet do boxů přímo při restartu)
nájezd do boxů v následujícím kole, ze středu pole, se nemusí povést třeba proto, že dojde k vyvěšení žlutých vlajek ještě před tím, než se vozy po restartu dostanou do T1
Pokud se to stane třikrát po sobě, nestihnete zajet do boxů během 3 kol pod zelenou vlajkou.
Penalizace v cíli pak obvykle odpovídá dobe zajetí jednoho kola plus 5-10s k tomu
Závod
Nepoužívejte text chat
nic tím nezlepšíte, akorát vyjdete z rytmu
při aktivovaném text chat nejdou použít některé funkce ovládání a to i v případě, kdy je máte namapované na spínací skříňce přes DirectX
zbytečně nekomunikujte, mezi Američany budete netalentovaní právě Vy a to i když Vás iRating zařadil do stejného splitu
do poloviny závodu se snažte spíše udržet v kole, než závodit o přední pozice
ideální pozice se jeví jako poslední z nejrychlejší skupiny (konec prvního balíku), pokud nemáte bezpečný výkon na TOP10
nezkušení jezdci odpadnou pravděpodobně v první polovině závodu, například po ujetí 10 kol kvalifikační rychlostí, a nebylo by tedy rozumné od nich získat nějaké poškození
na super speedway se snažte udržet v závěsu do 0.6s
větší rozestup prakticky znamená, že jste jako jednotlivec vypadli ze skupiny
hlídejte si víc pozice za sebou, než před sebou
neúspěšný útok na stejně rychlého jezdce může být obrovským rizikem ztráty jedné nebo více pozic
dva bojující vozy vedle sebe zajíždí pomalejší časy
Využívejte delších závodů ke zlepšení Safety Rating
pokud absolvujete celý závod bez překročení maximálního limitu incidentů, obvykle vyjdete se Safety Rating v plusu
snažte se účastnit delších OPEN závodů oproti kratším závodům s fixed setup
OPEN závody mají výhodu většího rozdílu ve výkonnosti jezdců, který je dán rozdílným nastavením vozu
větší odstupy znamenají s plynoucím časem menší riziko kontaktu
zbytečně nezávoďte z výkonnějším vozem nebo s vozem s čerstvějšími pneumatikami
když jste pomalí, tak jste pomalí a předjedou Vás za 2, 5 nebo 10 následujících kol, protože jste pomalí
nenechte se strhnout jednotlivci zajíždějícími kvalifikační kola
nesnažte se útočit více jak 2-3 kola v kuse
agresivní stopa zvyšuje riziko smyku z důvodu přehřátí a přetížení pneumatik
dávejte si pozor na jezdce, kteří rychle a nebo na poslední chvíli mění stopu
poslední kolo jeďte na plno tak bezpečně, jak to jde
po odmávání posledního kola bílou vlajkou se již nevyhlašuje žlutá fáze
nesnažte se "bumpovat" vozy, které
jsou ve 4/4 rovinky před zatáčkou
jsou v zatáčce
nejedou rovně jak střela
které mají bezprostředně před sebou další vůz
Lucky dog se uplatňuje u vozu, který je první v pořadí mimo kolo vedoucího, to ovšem za předpokladu, že
nezajel na pitlane a nebo nezpůsobil žlutou fázi (musíte přejet cílovou čáru na trati v situaci, kdy je umožněno zajet vozu na pitlane). Lucky dog se může uplatnit u vozu s -10L, oproti vozu s -1L, který způsobil žlutou.
ne zřídka se stává, že první v pořadí na Lucky dog způsobil žlutou, ale ostatní přesto zajedou na pitlane v domnění, že nejsou na řadě, takže Lucky dog propadne klidně o 2 -5 míst
Pokud jste při žluté hluboko v poli a nemáte ani čerstvé pneumatiky
tak jeďte vždy pro nové (nově také podle závislosti na počtu sad a délce závodu). Jezdci v pořadí P10+ je obvykle mění pokaždé (s výjimkou nejkratších oválů), zatímco se rychlejší jezdci TOP10 snaží držet dál od pomalejších jezdců. S relativně čerstvými pneumatikami toho ale můžete využít, nezajet do boxů, a přeskočit i 10-15 míst, čímž při další fázi ušetříte opotřebované pneumatiky tím, že nebudete muset předjíždět 10-15 vozů. Pokud by další žlutá nepřišla okamžitě po restartu, tak budete mít možnost získat 10-15 pozic zadarmo.
závoďte až do konce
pokud budete mít ztrátu 2-3 kola (oproti ostatním soupeřům) a dojde k nehodě 1-3 kola před koncem závodu s vyhlášením žluté, tak dojde k prodloužení závodu, kdy budete moci získat pozici jenom tím, že při prodloužení závodu ujedete více kol, než by odpovídalo původní délce závodu (než ujedou opravované vozy na pitlane)
pokud se budete účastnit závodů s potřebou tankování, pořiďte si kalkulátor na počítání paliva pro dotankování
odlákání pozornosti, od vlastního řízení vozu, může přinášet nebezpečné situace i na rovinkách. Než na výpočty se raději soustřeďte na strategii.
Strategie
strategii při závodě nevymyslíte
strategii si připravte předem pro různé situace a různé fáze závodu s ohledem na povahu konkrétní tratě a stav vašeho vozu
pro příklad uvedu triviální situaci: žlutá v L10/200 do P10 na krátkém ovále
nedává smysl zajet do boxů, člověk by se mohl propadnout za někoho, kdo se před ním nabourá
více vozů přede mnou, větší riziko nehody přede mnou
strategie je buď konzervativní (nic neočekávaného se nepřihodí) a nebo riskantní (přihodí se něco neočekávaného)
fakticky žádná z variant není špatná, protože neznáte budoucí průběh závodu, který může vyhovovat jedné nebo druhé, nikdy oběma
je buď špatný odhad nebo správný odhad
na super speedway zajíždějte pod zelenou pro palivo hromadně
deset kol před spotřebováním paliva se už snažte držet vnitřní stopu, aby vám nikdo nebránil v najetí na pitlane
opožděný nájezd může být příčinou, že se Vám jedno dvě kola rozjeté vozy už nepodaří chytit do háku
už jen dobře rozjetá dvojice Vás jednoduše objede, trojka ve vláčku Vám ještě zamává
pokud jste na super speedway osamoceni a jednotlivec za Vámi zajíždí stejně rychlá kola, neuděláte špatně, když ho necháte, aby se dotáhl
5s ztráta se vám může vrátit už během 3-4kol a pak už jen získáváte, pokud zrovna nenarazíte na někoho, kdo neumí spolupracovat
Ať budete na sebelepším místě při závodě s 30+ Američany, tak počítejte s tím, že Vás vždycky nějak vypečou, pokud budou chtít. Čechy a Slovensko jsou pro Američany východní Evropa, i když spadáme pod "Central-Eastern Europe"
Tratě
Na Dover si dávejte pozor na starty a restarty prováděné až za zatáčkou T4
v porovnání s restartem provedeným ještě v T4 vede nakloněný povrch rovinky, v kombinaci s nastavením vozu a jeho výkonem, k jistému prokluzu zadních pneumatik
Na oválu Las Vegas může být rozdíl v minimální rychlosti v zatáčce s novými pneumatikami a 10 kol jetými v závodním tempu i 10mph
Poškození Silverada s předpokládanou opravou 15s (bez provedení opravy), vám na Daytoně znemožní vyhrát soubor 1 na 1, pokud nebude druhý vůz nějak znevýhodněn, nebo soupeř neudělá hloupou chybu v posledním kole.
V první polovině závodu opravujte získaná poškození (nepovinné opravy) co to jde, speciálně pak na superspeedway obětujte i jeden okruh, protože je šance na Lucky Dog.
Mínus dvě kola už by mohl být problém, a pokud se před vámi vytvoří fronta jezdců se ztrátou jednoho kola, z mínus 2L se dostanete maximálně přes méně Wave Arounds.
Neopravená poškození mohou znamenat, že se udržíte uvnitř balíku, ale jako poslední ve skupině už můžete vypadnout jenom tím, že přijdete krátce o moment hybnosti.
Nejvyšší riziko zničení motoru na superspeedway, vyjma nehod, představuje kombinace přehřátého motoru a otáček v červeném poli, které se obvykle dostaví těsně před nájezdem do zatáčky.
V průběhu závodu šetřete motor liftováním, pokud máte na konci rovinky olej i krátce v červeném poli, abyste jeho maximální výkon mohli použít při dojezdu do cíle, až skutečně půjde o pořadí.
Talladega je výjimečná nízkým opotřebením pneumatik, takže se ke konci závodu a pod zelenou vlajkou už nemění pneumatiky
to zvyšuje riziko smyku při výjezdu z pitlane,
a i riziko smyku v samotném závodě, pokud dosahuje balík rychlosti o 20mph vyšší (v porovnání s rychlostí samostatného vozu na trati).
Kromě smyku, na opotřebených pneumatikách, dochází i ke zhoršení přesnosti při průjezdu zatáčky a vozy ne zřídka v zatáčce vlají, než aby udrželi svojí stopu.
musí se dávat pozor na nájezd do zatáček, protože vůz v háku přichází o přítlak na předních kolech
5a) Lucky dog candidate – je obvykle první jezdec v pořadí, který není v lead lapu, ale to za podmínky, že nebude účastník incidentu, který vyvolal žlutou (nebo nebude mít incident související s vyhlášením žluté fáze)
5b) Lucky dog candidate – by neměl zastavit na trati, jinak by ho mohli maršálové vyhodnotit jako účastníka incidentu a to i v případě, že incident body neobdrží a nedojde ke kontaktu s jiným vozem nebo zdí.
5c) Lucky dog candidate - nesmí zajet na pitlane do doby, než mu bude umožněno předjetí celého pole.
5d) Lucky dog - pokud zajede do boxů Lucky dog candidate před uplatněním pravidla (5c), tak se pravidlo Lucky dog aplikuje na dalšího následujícího jezdce v pořadí.
*(pokud si toho další následující jezdec v pořadí nevšimne a zajede na pitlane taky, tak se pravidlo Lucky dog aplikuje na dalšího následujícího jezdce v pořadí ... to se opakuje pořád dokola)
*5e) Lucky dog - po absolvování pravidla je možné zajet na pitlane (před restartem závodu) a libovolně pracovat na voze. POZOR ALE! V kole, kdy se dojíždí startovní pole se dojíždí startovní pole a nesmí se zajet do boxů hned. Do boxů smí Lucky dog zajet až absolvuje celé kolo, zařadí se na konec startovního pole, projede startovní/cílovou a až potom může do boxů.
Pozor na pořadí, pokud je po nehodě hodně zamíchané (pokud objedete nehodu se stojícími vozy).
Pořadí se vyhodnocuje vůz před vámi/vůz za vámi, ale pokud někdo skončí v nehodě, tak může dohánět dvě tři místa nebo víc. A pokud se mu povede dostat se přímo za vás 10 metrů před nájezdu do boxů, tak už vám maršálové ani nestihnout oznámit, že máte nějaký vůz pustit před sebe.
Za předjetí při nájezdu do boxů je penalta stop and go + čas získané výhody
Pozor na pořadí, pokud jedete do boxů vícekrát v rámci jedné žluté fáze (nějak nestandardně).
Při nájezdů do boxů se může stát, že v tu chvíli vyjede někdo z boxů (nějak se to sejde), kdo má být v pořadí před vámi (i když bude celý okruh za vámi prázdný a bude tam jen ten jeden vůz). Pokud se tohle stane a vy nezastavíte před nájezdem, tak jde o předjetí jezdce při nájezdu do boxů je za to penalta stop and go + čas získané výhody (ne 1s nebo 2s, ale obvykle 30-40s s absolvováním trestu pod zelenou fází)
Pokud při žluté dojíždíte pole (pacing fáze), je roztahané přes víc jak 1 kolo, a spotter vás informuje, že je možné zajet do boxů, tak to platí přesně od místa, kde je aktuální vedoucí závodu.
Když to bude před nájezdem do boxů, tak dojedete na to místo a poté můžete najet do boxů
Pokud bude leader za nájezdem do boxů, tak dojedete na to místo a poté můžete najet do boxů
Vypadá to stejně, ale ne
Co když budete poslední v pořadí (se ztrátou téměř celého kola) a leader bude 50m za váma? Oznámení o otevření boxů přijde, ale to platí obecně pro leadera, auto až za vámi. (prakticky najedete do boxů o 1 kolo dříve, než bylo dovoleno = penalta)
Vozy, které nejsou v lead lapu najíždí při žluté fázi na pitlane o 1 celé kolo později, než vozy co jsou v lead lapu.
Vozy v LEAD LAP mají při prvním nájezdu celou pitlane jen pro sebe.